ديجيتال سرو ديجيتال سرو .

ديجيتال سرو

افزودني‌هاي بتن


افزودني‌هاي بتن كاهنده آب به منظور كاهش ميزان آب طرح اختلاط مورد استفاده قرار مي‌گيرند زيرا اضافه كردن آب بيش از حد به موجب افزايش رطوبت و حجم آب در بتن، باعث كاهش قدرت مكانيكي و دوام بتن مي‌شود. بنابراين، استفاده از افزودني‌هاي كاهنده آب در بتن به عنوان جايگزيني براي افزايش ميزان آب در طرح اختلاط، مي‌تواند باعث بهبود خواص مكانيكي و دوام بتن شود. با آچارسي همراه باشيد.

افزودني‌هاي بتن كاهنده آب
روان كننده‌ها، فوق روان كننده‌ها و ابر روان كننده‌ها سه دسته از افزودني‌هاي كاهنده آب در بتن هستند. ميزان كاهش آب در بتن توسط اين افزودني‌ها به ترتيب، تا 10% ، 15% و 25% مي‌تواند باشد.روان كننده‌ها عمدتاً از پايه‌هاي گوگردي توليد مي‌شوند و از سطح تماس آب و سيمان جلوگيري مي‌كنند. اين افزودني‌ها باعث كاهش ترشوندگي و افزايش پايداري دمايي بتن نيز مي‌شوند.

افزودني‌هاي بتن
فوق روان كننده‌ها از مواد شيميايي سطح فعال تشكيل شده‌اند و باعث كاهش ترشوندگي، افزايش پايداري دمايي و بهبود دوام بتن مي‌شوند.ابر روان كننده‌ها به عنوان افزودني‌هاي بتن كاهنده آب با بالاترين ميزان كاهش آب، تا 25?، شناخته مي‌شوند. اين افزودني‌ها معمولاً از پلي‌مرهايي تشكيل شده‌اند كه باعث افزايش مقاومت كششي و فشاري بتن شده و در نتيجه باعث افزايش دوام و مقاومت بتن مي‌شوند.

اين افزودني‌ها بيشتر در پروژه‌هايي با نياز به بتن با مقاومت بالا و دوام بيشتر استفاده مي‌شوند، اما مي‌توانند در پروژه‌هايي با نياز كمتر به مقاومت بتن نيز مورد استفاده قرار بگيرند.براي انتخاب نوع افزودني بتن كاهنده آب، بايد نيازهاي پروژه، خواص مكانيكي مورد نظر و شرايط اقليمي و محيطي مورد بررسي قرار گيرند. همچنين، بايد از توليدكنندگان معتبر و مجرب تهيه شود تا كيفيت و اثربخشي آن تضمين شود.

افزودني هاي بتن روان كننده معمولي
ليگنوسولفونات‌هاي كلسيم، سديم و آمونيوم از پايه‌هاي روان كننده‌هاي معمولي هستند و براي كاهش ميزان آب طرح اختلاط بتن استفاده مي‌شوند. همچنين، پلي كربوكسيلات‌ها، پايه‌هاي پليمر آكريليك‌ها و مولتي پلي كربوويلاترها نيز از ابر روان كننده‌هاي نسل جديد هستند كه مي‌توانند ميزان آب طرح اختلاط را به مقدار بيشتري كاهش دهند و در نتيجه، ويژگي‌هاي مكانيكي و عمر مفيد بتن را بهبود بخشند.

افزودني‌هاي بتن
استفاده از افزودني‌هاي كاهنده آب در طرح اختلاط بتن مي‌تواند بهبود كارايي بتن را باعث شود. با كاهش ميزان آب در بتن، نسبت آب به سيمان كاهش مي‌يابد و باعث افزايش مقاومت فشاري و كششي، مقاومت به خوردگي، مقاومت در برابر ترك خوردگي، ايجاد چسبندگي بين بتن و فولاد، و كاهش جداشدگي و پديده خونريزي مي‌شود.
همچنين، استفاده از افزودني‌هاي كاهنده آب مي‌تواند زمان تنظيم بتن را كوتاه كند، مقاومت در برابر منفذ شدن آب را افزايش دهد و باعث كاهش سوختگي و شكست بتن شود. به طور كلي، استفاده از افزودني‌هاي كاهنده آب در طرح اختلاط بتن مي‌تواند باعث بهبود كيفيت و خواص بتن ش

افزودني بتن ديرگير كننده
افزودني بتن ديرگير كننده، يكي از انواع افزودني‌هاي بتن است كه براي كاهش سرعت گيرش اوليه سيمان و افزايش زمان گيرش نهايي بتن استفاده مي‌شود. اين افزودني معمولاً شامل پلي‌كربوكسيلات‌ها يا لينرهاي پلي‌استريك است كه با تغيير زمان گيرش بتن، مانع از ازدياد دماي داخلي بتن و تركيدگي‌هاي ناشي از آن شده و از طريق افزايش مقاومت نهايي بتن، از بتن به عنوان يك مصالح سازه‌اي پايدار و مقاوم استفاده مي‌كند.

به طور كلي، اين افزودني براي محيط‌هايي كه دماي هوا بالاست و بتن به دليل تاثير حرارت به سرعت سفت و سخت مي‌شود، مفيد است. همچنين ممكن است در برخي از كاربردهاي خاص مانند بتن‌هاي پيشرفته يا براي كاهش نفوذپذيري بتن به كار رود. اما مهم است به ياد داشته باشيد كه هر نوع افزودني بتني بايد با توجه به شرايط كاربردي مورد بررسي و انتخاب قرار گيرد.

افزودني‌هاي بتن
 گاهي اوقات گيرش سريع بتن ممكن است منجر به ايجاد ناپيوستگي‌هايي در سازه‌ها، چسبندگي نامناسب سطوح، ايجاد حفره‌هاي غيرضروري در بتن و ساير مشكلات شود. از اين رو، استفاده از افزودني بتن ديرگير كننده، به نوعي مانع بروز اين مشكلات مي‌شود. با استفاده از اين افزودني، زمان گيرش بتن به طور قابل توجهي افزايش پيدا مي‌كند و به اين ترتيب، فرصت كافي براي توزيع يكنواخت مواد در بتن و پايدار سازي آن فراهم مي‌شود. اين افزودني، به صورت گسترده در ساختمان‌هاي بلند، پل‌ها، تونل‌ها و ساير سازه‌هاي بتني استفاده مي‌شود.
به عنوان يك پيشنهاد كاربردي، مي‌توانيد قبل از استفاده از هر نوع افزودني بتني، نكات و موارد فني مورد نياز براي انتخاب بهترين نوع افزودني را بررسي كرده و با مشاوره كارشناسان مربوطه، تصميم به انتخاب بهترين گزينه را بگيريد.

افزودني بتن زودگير كننده
 افزودني بتن زودگير كننده، سرعت هيدراتاسيون سيمان را افزايش مي‌دهد و موجب افزايش سرعت گيرش اوليه بتن مي‌شود. به همين دليل، در پروژه‌هايي كه زمان ساخت مهم است، مانند پروژه‌هاي عمراني بزرگ و پروژه‌هاي توسعه مسكن، استفاده از اين نوع افزودني بتن معمولاً مورد توجه قرار مي‌گيرد. در ضمن، به عنوان ضد يخ بتن نيز استفاده مي‌شود زيرا سرعت سخت شدن بتن را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود كه بتن در شرايط سرمايي سخت شده و پايداري خود را حفظ كند.

 كلسيم كلرايد
 كلسيم كلرايد يكي از رايج‌ترين و ارزان‌ترين افزودني‌هاي ضد يخ بتن است. اين ماده با تسريع فرآيند هيدراتاسيون سيمان، مي‌تواند سرعت گيرش و سخت شدن بتن را افزايش دهد و در عين حال به عنوان يك ضد يخ براي حفظ كيفيت بتن در شرايط سرما و يخبندان كمك كند.

افزودني‌هاي بتن


با اين حال، بايد به اين نكته توجه داشت كه استفاده از مقدار زيادي كلسيم كلرايد ممكن است منجر به كاهش مقاومت مكانيكي و ماندگاري بتن شود، بنابراين نياز است كه ميزان استفاده از آن دقيقاً تنظيم شود. همچنين، اين ماده مي‌تواند باعث ايجاد ترك‌هاي خشكي در بتن شود كه بايد با رعايت نكاتي نظير استفاده از مقدار مناسب و تركيب با ساير افزودني‌ها، مورد مديريت قرار گيرد.

افزودني‌هاي حباب هواساز بتن

 افزودني‌هاي حباب هواساز بتن به منظور افزايش حجم بتن و كاهش وزن و در نتيجه بهبود مقاومت بتن در برابر يخبندان و ديگر تنش‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. همچنين، حباب‌هاي هوا باعث افزايش دوام بتن در برابر سيكل‌هاي يخبندان و ذوب مي‌شوند. اين افزودني‌ها مي‌توانند به‌صورت مايع، پودري يا تركيبي از هر دو شكل باشند و معمولاً شامل تركيباتي از سطح فعال و يا سورفكتانت ها هستند كه با توليد حباب‌هاي هوا در بتن، از تراكم آن كاسته و دوام و استحكام آن را بهبود مي‌بخشند.

افزودني‌هاي بتن | هوا ساز بتن


افزودني‌هاي حباب هواساز بتن، به طور عمده از دو نوع رزين وينيليك و لاستيك ساخته مي‌شوند. اين افزودني‌ها مي‌توانند درصد متغيري از حباب‌ها در بتن توليد كنند، به طوري كه مي‌توان درصد حباب‌ها را بين 1 تا 6 درصد تنظيم كرد. در صنعت ساختمان، اين افزودني‌ها براي توليد بتن سبك، بتن مقاوم در برابر حرارت و آتش، بتن مقاوم در برابر ضربه و بتن مقاوم در برابر سايش و اصطكاك استفاده مي‌شوند.

افزودني‌هاي بتن پوزولاني


مواد پوزولاني كه به عنوان افزودني بتن مورد استفاده قرار مي‌گيرند، به دو نوع طبيعي و مصنوعي تقسيم مي‌شوند. مواد پوزولاني به دو دسته طبيعي و مصنوعي تقسيم مي‌شوند. پوزولان‌هاي طبيعي، اغلب از منابعي مانند رس، شيل، توف‌هاي آتشفشاني، پومسيت‌ها و … به دست مي‌آيند. در حالي كه پوزولان‌هاي مصنوعي شامل موادي مانند سيليكا فيوم، خاكستر بادي، سرباره كوره آهن‌گدازي، خاكستر پوسته برنج و … هستند. هر دو نوع پوزولان، براي بهبود خواص بتن از جمله مقاومت و دوام آن، به عنوان افزودني در تهيه بتن مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

افزودني بتن آب‌بند


افزودني بتن آب‌بند يا نم‌بند باعث كاهش نفوذپذيري بتن در برابر آب و رطوبت مي‌شود و سطح بتن را در برابر عوامل آبي محافظت مي‌كند. همچنين، با افزايش زودگيري بتن، زمان لازم براي تثبيت و خشك شدن بتن كاهش مي‌يابد. اين افزودني در صنعت ساختمان براي ساخت بتن‌هاي مقاوم در برابر آب و رطوبت، بتن‌هاي سازه‌اي نظير سازه‌هاي ديواري، سدها، تونل‌ها و زيرگذرها استفاده مي‌شود.

افزودني بتن | افزودني بتن آب‌بند

افزودني‌هاي گازساز بتن


افزودني‌هاي گازساز در بتن علاوه بر جلوگيري از نشست و خونريزي، مي‌توانند ويژگي‌هاي فيزيكي و مكانيكي بتن را نيز بهبود بخشند. به عنوان مثال، با استفاده از اين افزودني‌ها مي‌توان مقاومت فشاري و خمشي بتن را افزايش داد و همچنين وزن خود بتن را كاهش داد. علاوه بر اين، حباب‌هاي گاز تشكيل شده مي‌توانند از تأثيرات نامطلوب آب‌هاي زيرزميني كه ممكن است در بتن جاذب شوند، محافظت كنند. در كاربردهاي صنعتي، افزودني‌هاي گازساز به بتن جهت ساخت بلوك‌هاي سبك، تيرچه‌هاي نور، سقف‌هاي سبك و… استفاده مي‌شود.

افزودني‌هاي بتن ضد حباب هوا


افزودني‌هاي بتن ضد حباب هوا به منظور كاهش ميزان حباب‌هاي هواي ايجاد شده در بتن و به حداقل رساندن احتمال نشست بتن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از آنجايي كه حباب‌هاي هوا ممكن است در برخي نقاط از سطح بتن تجمع كنند، به طور معمول اين افزودني‌ها در نقاطي كه ممكن است حباب‌هاي هوا ايجاد شوند، مانند ترك‌ها، لوله‌هاي دور بتن و … به بتن افزوده مي‌شوند.

افزودني هاي بتن | گازساز بتن


موادي كه در اين افزودني‌ها به كار مي‌روند، براي توليد يك پوشش ضد حباب با دوام استفاده مي‌شوند. برخي از موادي كه مي‌توانند در اين افزودني‌ها به كار روند، عبارتند از: تري بوتيل فسفات (TBP) كه به عنوان يك ماده افزودني ضد حباب هوا به كار مي‌رود، سيليكون‌ها كه به دليل دارا بودن خواص ضد حباب، ضد آب و خواص ديگر در بتن مورد استفاده قرار مي‌گيرند، و الكل‌هاي غيرمحلول در آب كه به منظور كاهش ويسكوزيته بتن و بهبود پمپاژ بتن به كار مي‌روند.

افزودني‌هاي بتن ضد انبساط سنگدانه‌هاي قليايي


انبساط سنگدانه‌هاي قليايي مي‌تواند يكي از مشكلات جدي در بتن باشد كه باعث شكستگي و ترك‌هاي بتن مي‌شود. براي جلوگيري از اين مشكل، افزودني‌هايي مانند پودر آلومينيوم و نمك ليتيوم به بتن اضافه مي‌شوند. پودر آلومينيوم باعث كاهش قليايي شدن بتن مي‌شود و نمك ليتيوم باعث جلوگيري از تشكيل ماده ژل مانند در بتن مي‌شود. همچنين استفاده از افزودني‌هاي بتن پوزولاني مانند فرآورده‌هاي پوزولاني باعث كاهش نيروي تراكمي بتن و كاهش خطر انبساط سنگدانه‌هاي قليايي مي‌شود.

افزودني‌هاي ملات


افزودني‌هاي ملات عمدتاً براي بهبود ويژگي‌هاي ملات مانند مقاومت به فشار، انعطاف‌پذيري، مقاومت به خوردگي و نفوذپذيري استفاده مي‌شوند. همچنين، برخي افزودني‌ها به منظور كاهش سرعت تنش و رفتار رواني ملات در زمان خشك شدن و يا جلوگيري از نفوذ آب به داخل سازه‌ها به كار مي‌روند. براي هر نوع پروژه، افزودني‌هاي مناسبي براي بهبود ويژگي‌هاي ملات وجود دارد.
افزودني‌هاي ملات


به صورت كلي افزودني‌هاي ملات ، در دو دسته كلي افزودني‌هاي زير دسته بندي ميشوند:
افزودني هاي بهبود مشخصات فيزيكي ملات و افزودني‌هايي كه براي رفع مشكلات خاص در ملات به كار ميروند دسته‌بندي ميشود.
افزودني‌هايي  بهبود مشخصات فيزيكي ملات
 افزودني‌هاي زودگير كننده: مانند كلسيم كلرايد و تري اتانول آمين براي گيرش سريع ملات و افزايش مقاومت آن‌ها در برابر آب به كار مي‌روند.
افزودني‌هاي ديرگير كننده: مانند اسيد موسيك و گچ به منظور كاهش سرعت گيرش ملات و كنترل شرايط خشك شدن ملات استفاده مي‌شوند.

افزودني‌هاي پايداري‌دهنده: مانند سيمان پرتلند، سيمان پوزولاني و خاكستر نسوز به منظور افزايش مقاومت ملات در برابر خوردگي و حرارت به كار مي‌روند.

افزودني‌هايي رفع كننده مشكلات خاص در ملات


افزودني‌هاي گازساز: مانند پودر آلومينيوم به منظور جلوگيري از نشست پي‌ها در ملات و افزايش مقاومت آن‌ها به عنوان يك روش جايگزين براي استفاده از پايه‌هاي چوبي استفاده مي‌شوند.افزودني‌هاي ترميمي: مانند پلي‌مرهاي مختلف به منظور تعمير و ترميم ملات‌هاي پوسيده يا ترك‌دار به كار مي‌روند.
افزودني‌هاي مختلف با توجه به نوع كاربري، شرايط اقليمي، نوع مواد ساختماني و محيط زيست، بايد با دقت انتخاب شوند. همچنين، براي استفاده از افزودني‌ها نياز به دانش كافي در زمينه شيمي ملات و خواص مواد است. در نتيجه، مشاوره از كارشناسان متخصص مانند مهندسين عمران و شيمي مواد قبل از استفاده از هر نوع افزودني، بسيار حياتي است.افزودني‌هاي بتن

بازدارنده خوردگي

افزودني‌هاي بتن بازدارنده خوردگي از تركيباتي تشكيل شده‌اند كه با توليد تركيبات شيميايي با فلزات موجود در بتن، فرايند خوردگي را كنترل مي‌كنند. افزودني‌هاي بتن بازدارنده خوردگي معمولاً با افزايش سطح الكتروشيميايي سطح فولاد مسلح و يا كاهش غلظت يون‌هاي آن‌ها در بتن، از خوردگي فولاد در سازه‌هاي بتني جلوگيري مي‌كنند.

افزودني‌هاي بتن بازدارنده خوردگي


به طور كلي، اين افزودني‌ها شامل يكي از سه دسته‌ي زير هستند:
1- افزودني‌هايي كه باعث توليد لايه‌هايي از كربنات روي سطح فولاد مسلح مي‌شوند كه خوردگي فولاد را كنترل مي‌كنند.
2- افزودني‌هايي كه باعث كاهش pH بتن مي‌شوند و با تبادل يوني از سطح فولاد با يون‌هاي H?، خوردگي را كنترل مي‌كنند.
3- افزودني‌هايي كه باعث تشكيل پوششي مقاوم بر روي فولاد مسلح مي‌شوند و با انسداد دسترسي اكسيژن و يون‌هاي خورنده، خوردگي را كنترل مي‌كنند.
علاوه بر سديم بنزوات، سديم نيترات و سديم نيتريت، ساير افزودني‌هاي بتن بازدارنده خوردگي عبارتند از: تترازول، بنتوات، اين‌ها، فسفات‌ها، اوره، نمك‌هاي اوره، سيليكات‌هاي فلزي، نانوذرات وآنتي‌اكسيدان‌ها.

افزودني‌هاي بتن چسباننده


افزودني‌هاي بتن چسباننده براي اتصال و چسباندن بتن تازه به سطح بتن سخت شده قبلي استفاده مي‌شوند. اين افزودني‌ها، با ايجاد چسبندگي بين دو سطح بتن، از شكست بتن در نقاط اتصال جلوگيري مي‌كنند و اتصالات قوي و پايداري را تشكيل مي‌دهند. در واقع، اين افزودني‌ها مانند يك چسب بين دو سطح بتن عمل مي‌كنند و سطوح بتني را با يكديگر اتصال مي‌دهند.

افزودني‌هاي بتن چسباننده ممكن است شامل امولسيون‌هاي آب باشند كه شامل لاستيك‌هاي طبيعي و مصنوعي، پليمر‌ها مانند پلي وينيل كلرايد (PVC) و پلي وينيل استات (PVA)، و مواد ديگري همچون سيليكات‌ها و پلي‌استرها باشد. اين افزودني‌ها به بتن قدرت چسبندگي بيشتري بين لايه‌هاي مختلف بتني مي‌بخشند و در نتيجه مانع از شكستن بتن در نقاط اتصال مي‌شوند.

افزودني‌هاي بتن ضد قارچ


افزودني‌هاي بتن ضد قارچ، ضد باكتري و ضد عفوني‌كننده براي كاهش رشد باكتري‌ها، ميكروب‌ها و قارچ‌ها در بتن سخت شده استفاده مي‌شوند. امولسيون‌هاي دي الدرين، فنول پلي هالوژنات و تركيبات مس از جمله اين افزودني‌ها هستند. استفاده از اين نوع افزودني‌ها در بتن‌هاي مورد استفاده در محيط‌هايي كه شرايط رشد باكتري‌ها، ميكروب‌ها و قارچ‌ها را دارند، مانند پاركينگ‌ها، شبكه‌هاي آب‌شويي، بيمارستان‌ها، استخرها و … مناسب است.


افزودني‌هاي رنگ بتن


افزودني‌هاي رنگ بتن در مرحله اختلاط به سيمان اضافه مي‌شوند. وقتي سيمان با افزودني‌هاي رنگ مخلوط مي‌شود، رنگ سيمان تغيير مي‌كند و مي‌تواند در بتن رنگدانه‌هاي مورد نظر را ايجاد كند. به عنوان مثال، اكسيد آهن سبز، سياه و قهوه‌اي رنگ‌هاي مختلفي را در بتن ايجاد مي‌كند، همچنين هيدروكسيد آهن زرد رنگ بتن را تغيير مي‌دهد و از آنجا كه اين رنگ‌ها به سيمان اضافه مي‌شوند و به همراه سيمان مخلوط مي‌شوند، هيچ تغييري در مقاومت بتن ايجاد نمي‌كنند.

افزودني‌هاي بتن | افزودني‌هاي رنگ بتن
به عنوان مثال، اكسيد آهن سبز، سياه و قهوه‌اي رنگ‌هاي مختلفي را در بتن ايجاد مي‌كند، همچنين هيدروكسيد آهن زرد رنگ بتن را تغيير مي‌دهد و از آنجا كه اين رنگ‌ها به سيمان اضافه مي‌شوند و به همراه سيمان مخلوط مي‌شوند، هيچ تغييري در مقاومت بتن ايجاد نمي‌كنند.

افزودني‌هاي بتن از نظر كاربرد و عملكرد


1) افزودني‌هاي بتن كاهنده آب (روان كننده‌ها): اين افزودني‌ها به آب اضافه شده در مرحله توليد بتن اضافه شده و باعث كاهش آب مورد نياز در توليد بتن مي‌شوند. اين عمل باعث افزايش مقاومت فشاري بتن و كاهش انقباض خشكشوندگي آن مي‌شود.

2) افزودني بتن ديرگير و زودگير كننده: اين افزودني‌ها به سمانت در مرحله توليد اضافه مي‌شود و باعث كنترل زمان تشكيل سخت شدن بتن مي‌شوند. اين افزودني‌ها معمولاً براي ساخت بتن‌هاي پيچيده با نيازهاي خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

3) افزودني‌هاي حباب هواساز بتن: اين افزودني‌ها به بتن هوا مي‌افزايند كه مي‌تواند باعث كاهش وزن و افزايش عايق حرارتي بتن شود. اين افزودني‌ها در توليد بتن‌هاي سبك مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

4) افزودني‌هاي بتن پوزولاني: اين افزودني‌ها معمولاً شامل پوزولان‌هاي معدني هستند و به عنوان جايگزين سمان در توليد بتن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين افزودني‌ها معمولاً باعث كاهش هزينه توليد بتن و افزايش مقاومت آن مي‌شوند.

5) افزودني‌هاي بتن آب‌بند يا نم‌بند: اين افزودني‌ها به بتن ويژگي آب بندي مي‌دهند. با افزايش مقاومت بتن در برابر نفوذ اب از ورود رطوبت به داخل سازه‌ها جلوگيري مي‌كنند. اين افزودني‌ها شامل موادي مانند سيليكا فيوم، پلي‌استرها، پلي‌آكريلاتها، پلي‌وينيل الكل و … هستند. اين افزودني‌ها با تشكيل يك لايه چسبنده روي سطح بتن، ساختار بتن را در برابر ورود رطوبت محافظت مي‌كنند. همچنين با كاهش نفوذپذيري بتن، مانع از ورود مواد آلوده به بتن مي‌شوند و باعث افزايش دوام و عمر مفيد سازه مي‌شوند.

سخن آخر
در اين مقاله به بررسي افزودني هاي بتن و موارد مهم و نكات مربوط به انواع افزودني ها پرداختيم. .

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۴۰:۱۵ توسط:ديجيتال سرو موضوع: نظرات (0)

استرينر

استرينر يا صافي (strainer) نوعي از اتصالات است كه براي جداسازي و تصفيه مايعات و فيلترينگ آن از مواد و ذرات اضافي مايع و تصفيه آب استخر استفاده ميشود.استرينر به زبان ساده نوعي الك يا فيلتر است كه ذرات اضافي درون مايعات را از مايع جدا ميكند و باعث جلوگيري از مخلوط شدن مايع با ذرات اضافي ميشود. اتصالات استرينر معمولاً از مش هاي فلزي يا پلاستيكي تشكيل شده اند كه داراي يك جعبه با سوراخ هاي كوچك يا مش است.

مايع وارد جعبه استريمر مي شود و از طريق سوراخ هاي مش عبور مي كند، در حالي كه جامدات بزرگتر بر روي سطح مش متمركز شده و به عنوان پسماند جدا مي شوند. استفاده از استرينر در صنايع مختلفي از جمله شيميايي، نفت و گاز، آب و فاضلاب، صنعت غذايي و داروسازي مورد استفاده قرار مي گيرد.

خريد و قيمت استرينر
از آنجايي كه تميزكاري قطعات و لوله ها وقت و هزينه زيادي براي كارخانه دارد استفاده از استرينرها و فيلترهاي مناسب مي تواند باعث بهبودي در عملكرد و كاهش هزينه هاي نگهداري و تعميرات باشد. همچنين، تعمير و تعويض قطعات و لوله هاي آسيب ديده به موقع، مي تواند از ضررهاي احتمالي بيشتر جلوگيري كند و هزينه هاي ناشي از توقف كار كارخانه را كاهش دهد.

كاربرد استرينر
استرينر ها نقش بسيار مهمي در حفاظت از تجهيزات و خطوط لوله در صنايع مختلف دارند. اين صافي ها با جدا كردن ذرات جامد از محيط جرياني و نگهداري آنها به صورت مناسب، مي توانند باعث كاهش خرابي ها و كاهش هزينه هاي نگهداري و تعميرات شوند.

همچنين، با بهبود كيفيت محصولات نهايي كه در اين خطوط توليد مي شوند، مي توان به بهبود عملكرد كلي كارخانه و افزايش سودآوري كمك كرد. استفاده از استريمر براي نگهداري از تجهيزات كارخانه مانند شيرهاي كنترل، تله ها ، پمپ ها و جريان سنج ها بسيار اهميت داشته و باعث حفظ كيفيت و نگهداري آن ميشود.

انواع استرينر
استرينر ها به طور كلي بر اساس شكل بدنه ي آن به دو مدل اصلي تقسيم ميشود:

استرينر مدل Y
استرينر سبدي يا مدل T
استرينر نوع Y يا Y-Type Strainer

استرينرهاي نوع Y عمدتا براي استفاده در خطوط لوله با قطرهاي كوچكتر و با جريان كمتر استفاده مي شوند و با جمع آوري مواد جامد در زاويه تندتر خط لوله، از ايجاد اختلال در جريان و كاهش ضريب اصطكاك جلوگيري مي كنند. همچنين، استرينرهاي نوع Y به دليل قرار گرفتن در بخش هاي بالادست خط لوله، قابليت تعويض فيلتر و تميز كردن آن را بهبود مي بخشند و در نتيجه مي توانند به عنوان يك راه حل كارآمد براي حفظ تجهيزات و جلوگيري از آسيب ديدن آنها مورد استفاده قرار گيرند.

استرينر Y يا صافي نوع Y به دليل ظرفيت نگهداري گل و لاي كمتر خود، نسبت به استرينر سبدي يا T، نياز به تميز كاري دوره اي بيشتري دارد. اين موضوع در مواردي كه مقدار زيادي گل و لاي در مايعات وجود دارد، اهميت بيشتري پيدا مي كند. در اين صورت، نصب يك شير تخليه از زير كلاهك صافي، به منظور تخليه گل و لاي بدون نياز به توقف سيستم، كارآمدي بيشتري را به همراه خواهد داشت.

براي استفاده از استرينر Y در سيستم هاي وكيوم يا ساكشن، بايد نوع مناسبي با ضخامت ديواره مناسب انتخاب شود كه تحمل فشار مناسب را دارد.

استرينر نوع T يا صافي نوع سبدي (Basket Type Strainer)

استرينرهاي نوع T يا صافي سبدي داراي فضاي آزاد بيشتري هستند كه باعث كاهش افت فشار در مقايسه با استرينرهاي نوع Y مي‌شود. همچنين، ظرفيت نگهداري گل و لاي در صافي نوع سبدي نيز بيشتر است كه اين باعث مي‌شود كه براي مايعات با ذرات بزرگتر، به عنوان مثال در خطوط لوله بخار با قطر بزرگتر، استفاده شود. از اين رو، استفاده از صافي نوع سبدي در بسياري از صنايع و فرآيندهاي صنعتي رايج است.

استرينر نوع سبدي به دليل ظرفيت نگهداري بيشتر گل و لاي و همچنين كمتر شدن افت فشار براي مايعات ترجيح داده مي شود. همچنين، براي استرينرهاي سبدي بزرگتر و سنگين تر، پايه استرينر بايد حمايت شود تا به خوبي در خطوط لوله قرار بگيرد و بار را تحمل كند. اما بايد توجه داشت كه استرينرهاي نوع T و گلداني نيز در برخي موارد مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به دليل محدوديت فضاي لوله، در برخي شرايط مي‌توانند گزينه مناسبي باشند.

خريد استرينر
خريد هر نوع استرينر بايد بر اساس شرايط خاص و نيازهاي سيستم تعيين شود.استفاده از پلاگ تخليه در استرينرهاي سبدي كه در سيستم‌هاي بخار استفاده مي‌شوند، بسيار مهم است. زيرا در اين سيستم‌ها، مقدار زيادي بخار و مايع به طور همزمان در حركت هستند و ممكن است موجب ايجاد اختلال در عملكرد استرينر شوند.

با استفاده از پلاگ تخليه، مي توان مايعات را به طور مداوم از استرينر حذف كرد و از ايجاد اختلال در سيستم جلوگيري كرد. علاوه بر اين، اين امر به صورت دوره‌اي در طول عمر استرينر، تعويض كردن قطعات فيلتر و تعمير و نگهداري آن كمك مي‌كند.

استرينرهاي سبدي دوپلكس داراي دو صافي سبدي موازي هستند و با شيرهاي انحرافي مجهز شده‌اند كه جريان سيال را بين دو صافي منتقل مي‌كنند. در صورت پر شدن سبد اول، جريان سيال به سبد دوم منتقل مي‌شود و اين امكان را به اپراتور مي‌دهد كه سبد اول را از استرينر جدا كند و آن را تميز كند و سپس دوباره آن را در جايگاه خود قرار دهد

بدون اينكه در فرايند تميزكردن، اختلالي ايجاد شود.استفاده از استرينرهاي دوپلكس براي مواد شيميايي قوي و ساينده مناسب تر است زيرا اين استرينرها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه تميزكردن آن‌ها هيچ اختلالي در فرايند ايجاد نمي‌كند.

صافي هاي نوع Y-Type Strainer و نوع سبدي Basket Type Strainer از مواد مختلفي ساخته مي شوند، اما مواد شناخته شده و متدوال عبارتند از:

چدن Cast iron
برنز Bronze
فولاد كربني Carbon steel
فولاد ضد زنگ Stainless steel
پلاستيك plastic
جنس و متريال استرينر ها
استرينر ها در جنس هاي مختلفي مانند : چدني، برنز، فولاد كربني، فولاد كروم-مولي توليد ميشوند.چدن Cast iron به خاطر هزينه اوليه پايين و خواص مكانيكي مناسب، از جمله مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، محبوب ترين ماده ساخت بدنۀ استرينر است. اما براي سيستم هايي با فشار و دماي بالاتر، مانند سيستم هاي توليد بخار و گاز، فولاد ضد زنگ و برنز به عنوان جايگزين هاي مناسب مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

همچنين براي برخي از مواد شيميايي قوي، استفاده از پلاستيك به عنوان ماده ساخت بدنۀ استرينر مناسب است.برنز به دليل مقاومت بالايي در برابر خوردگي و همچنين مقاومت آن در برابر اكسيداسيون از جنس هاي متداول ساخت استرينر هاست. اين خصوصيات باعث مي‌شود كه براي ساخت بدنه صافي هاي نوع Y-Type Strainer و نوع سبدي Basket Type Strainer در سيستم هاي گرمايي و سردايي مايعات و گازها استفاده شود.

فولاد كربني، به دليل قابليت جوشكاري و مقاومت بالا در برابر فشار و دماي بالا، براي ساخت استرينرها و صافي هاي بسياري از مايعات و گازها استفاده مي شود. اما براي مايعاتي كه ممكن است خوردگي و زنگ زدگي ايجاد كنند، مانند مايعات شيميايي و دريايي، بهتر است از فولاد ضد زنگ استفاده كرد.

فولاد كروم-مولي (Chrome-Moly steel) كه در واقع يك نوع فولاد آلياژي است، به دليل مقاومت بالا در برابر فشار و دماي بالا و همچنين خصوصيات مكانيكي خوبي كه دارد، در بسياري از صنايعي كه با شرايط سخت و غيرمعمولي مواجه هستند مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين، فولاد ضدزنگ Stainless steel با توجه به خصوصيات ضد خوردگي و خستگي آن، براي ساخت بدنه، سبد و صفحه استرينر ترجيح داده مي شود.

قيمت استرينر
 

قيمت استرينر بر اساس مدل و برند و ظرفيت آن تعيين ميشود. فروشگاه آچارسي به عنوان يكي از بهترين مجموعه هاي فروشگاهي تجهيزات استخر و موتورخانه، امكان خريد انواع استرينر ها را با مدل هاي مختلف در اختيار متقاضيان عزيز قرار داده است. جهت استعلام قيمت از استرينر وارد فروشگاه اچارسي شويد و با انتخاب محصول مورد نظرتان، از قيمت استرينر با برند مورد نظر خودتان آگاه شويد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۳۵:۲۶ توسط:ديجيتال سرو موضوع: نظرات (0)

خواص باورنكردني آويشن براي بدن!

آويشن يك گياه دارويي با برگ‌هاي كوچك و گل‌هاي بنفش است كه در باغ‌ها و مزارع به عنوان يك گياه آشپزي و دارويي كشت مي‌شود. آويشن به عنوان يكي از گياهان دارويي قديمي شناخته شده است و در طب سنتي به عنوان مسكن، ضد التهاب، ضدعفوني كننده، مسهل، تقويت كننده سيستم ايمني و بهبود دهنده عملكرد گوارش استفاده مي‌شود. همچنين در آشپزي براي افزودن عطر و طعم به غذاها استفاده مي‌شود و به دليل خواص ضد باكتري و ضد قارچي‌اش، معمولاً به عنوان يك ماده نگهدارنده طبيعي نيز به كار مي‌رود. با مراجعه به لينك خريد آويشن و سفارش اين محصول پركاربرد گياهي، از خواص بي نظير آن استفاده كنيد.

خريد آويشن

آويشن يك گياه علفي چندساله از خانواده نعناعيان (Lamiaceae) است كه در بسياري از مناطق جهان رشد مي كند، از جمله مناطق مديترانه، آسياي مركزي و آمريكاي شمالي. اين گياه با بوي معطر و مزه تند و تلخ خود براي استفاده در آشپزي و درمان برخي از بيماري ها شناخته شده است. برگ‌هاي آويشن در آشپزي به عنوان افزودني در غذاهاي مختلف از جمله برنامهاي خوراكي، مرغ، ماهي و گوشت استفاده مي شود. همچنين، از اسانس آويشن براي ساختن عطرها و محصولات بهداشتي استفاده مي شود. از نظر درماني، آويشن براي درمان عفونت هاي ريه، سرفه، سينوزيت و درد مفاصل نيز به كار مي رود.

خواص كاهش استرس آويشن
آويشن يكي از گياهان دارويي مفيد است كه مي‌تواند به كاهش استرس كمك كند. برخي از خواص آويشن براي كاهش استرس عبارتند از:

خواص ضد التهابي: آويشن داراي خواص ضد التهابي است كه مي تواند به كاهش علائم التهابي مرتبط با استرس كمك كند.
خواص ضد اضطراب: آويشن مي تواند به كاهش اضطراب كمك كند، به دليل اينكه مي تواند سطح هورمون استرس را كاهش دهد و همينطور به كاهش فشار خون كمك كند.
تسكين كننده عصبي: خواص آويشن شامل تسكين عصبي است كه مي‌تواند به كاهش استرس كمك كند، به دليل اينكه مي تواند افزايش سطح اندورفين و سروتونين در بدن كمك كند كه به عنوان آرامبخش هاي طبيعي شناخته مي شوند.
اثر آرامبخش: خواص آويشن شامل اثر آرامبخش است كه مي تواند به كاهش تنش و استرس كمك كند، به دليل اينكه مي تواند به خواب عميق و بهبود رويه خواب كمك كند.
خواص ضد افسردگي: آويشن مي‌تواند به كاهش افسردگي كمك كند، به دليل اينكه مي‌تواند به توليد هورمون هاي طبيعي مرتبط با حالت شادي و لذت كمك كند.
تنظيم فشار خون: آويشن مي تواند به كنترل فشار خون و كاهش فشار خون در برخي افراد كمك كند. اين كاهش فشار خون مي تواند منجر به بهبود جريان خون و همينطور افزايش ميزان اكسيژن در بدن شود كه مي تواند به تقويت سيستم ايمني بدن و تقويت عملكرد متابوليك كمك كند.
كاهش استرس: استرس مي تواند به عملكرد لاغري ضربه بزند. آويشن مي تواند به كاهش استرس كمك كند و به افزايش سطح انرژي و بهبود عملكرد متابوليك در بدن كمك كند.
كاهش چربي شكمي: چربي شكمي يكي از مشكلات شايع در لاغري است. مطالعات نشان داده اند كه مصرف آويشن مي تواند به كاهش چربي شكمي كمك كند و در نتيجه باعث كاهش وزن شود.
افزايش ميزان متابوليسم: آويشن مي تواند به افزايش سرعت متابوليسم در بدن باعث روند چربي سازي شده و به كاهش توده هاي چربي كمك كند.
خواص آويشن براي پوست و مو
آويشن با دارا بودن خواص ضد پيري و رفع كننده ي خشكي پوست موجب درخشندگي و طراوت پوست و مو ميشود. آويشن همچنين با داشتن خواص ضد آكنه براي درمان اگزما، خشكي پوست، برطرف كننده خارش موثر است . از روغن آويشن براي درمان زخم و بهبود محل سوختگي و اسكار نيز استفاده ميشود. استفاده از آويشن در رفع مشكلات پوستي مانند : رفع شوره سر ، ريزش مو، تحريك مو ، براق كننده ي مو بسيار موثر است. استفاده از روغن آويشن به دليل خواص بي نظير خود باعث تقويت فوليكول هاي مو ، براق كننده مو و تقويت ريشه هاي مو ميشود.

خواص آويشن براي ريه
آويشن با خاصيت آنتي سپتيك و آنتي بيوتيك خود در درمان مشكلات تنفسي و گلو درد مفيد است . استفاده از آويشن براي رفع مشكلات تنفسي و اختلالات عفونت ناشي از سرماخوردگي موثر است. آويشن داراي خواص خلط آور است كه براي دفع عفونت هاي موجود در گلو تاثير زيادي دارد. استفاده از دمنوش آويشن در كنار عسل براي افزايش تاثير خواص آويشن بسيار موثر است. استفاده از بخور آويشن براي برطرف كردن سينوزيت هاي موجود در سينه براي افرادي كه دچار سرماخوردگي شده اند توصيه ميشود.

خواص ضد التهابي آويشن
آويشن داراي خواص ضد التهابي قوي است كه مي‌تواند به كاهش التهاب در بدن كمك كند. اين خاصيت آويشن به علت داشتن تركيباتي مانند اسيد رزماريك، كارنوزيك اسيد، فلاوونوئيدها و تانن‌ها موجود در آن است. اين تركيبات مي‌توانند به كاهش التهاب در بدن كمك كنند.در مطالعات باليني نشان داده شده است كه استفاده از آويشن به صورت خارجي و داخلي مي‌تواند به كاهش التهاب در بسياري از بيماري‌ها كمك كند.

براي مثال، يك مطالعه در سال 2017 نشان داد كه مصرف عصاره آويشن به عنوان مكمل در درمان التهاب مزمن مفصلي مي‌تواند به كاهش درد، بهبود علائم بيماري و كاهش سطح التهاب در بدن كمك كند.به علاوه، استفاده از آويشن به عنوان يك عصاره يا روغن ضد التهابي خارجي مي‌تواند به كاهش التهاب پوست، درمان جوش‌هاي پوستي، التهاب لثه و ديگر بيماري‌هاي پوستي كمك كند.

خواص ضد عفوني كننده آويشن
خواص ضد عفوني كننده آويشن عبارتند از:

1. ضد باكتريال: آويشن مي‌تواند عليه بسياري از باكتري‌ها موثر باشد، از جمله باكتري‌هايي كه عفونت‌هايي مانند عفونت دستگاه تنفسي، التهاب لثه، التهاب دستگاه گوارش و غيره را ايجاد مي‌كنند.

2. ضد ويروسي: آويشن قابليت كاهش اثر ويروس‌هاي مختلف را نيز دارد، از جمله ويروس‌هايي كه سرماخوردگي و آنفولانزا را ايجاد مي‌كنند.

3. ضد قارچي: آويشن مي‌تواند در كنترل و پيشگيري از برخي عفونت‌هاي قارچي كمك كند، مانند كانديديازيس (يك عفونت قارچي در دهان و تناسلي زنان) و انواع ديگري از عفونت‌هاي قارچي.

4. ضد پارازيتي: آويشن همچنين مي‌تواند در مبارزه با برخي از پارازيت‌هايي كه در برخي مناطق جهان شايع هستند، از جمله انگل‌هاي روده‌اي و تخم‌ريزان، موثر باشد.

آويشن داراي خواص ضد عفوني كننده قوي است و مي‌تواند در پيشگيري و كنترل بسياري از عفونت‌ها و بيماري‌ها مفيد باشد. همچنين آن را مي توان به عنوان يك ضد عفوني كننده طبيعي و نسبتاً ايمن براي استفاده در خانه و درمان برخي عفونت‌ها و بيماري‌ها مورد استفاده قرار داد.

طرز تهيه ي دمنوش آويشن
مواد لازم:

يك قاشق چايخوري آويشن خشك
يك فنجان آب جوش
عسل يا شكر (اختياري)
طرز تهيه دمنوش آويشن :

يك فنجان آب جوش را در يك قوري بريزيد. يك قاشق چايخوري آويشن خشك را به آب جوش اضافه كنيد. قوري را با درپوش بپوشانيد و بگذاريد محتويات آن براي حداقل 5 دقيقه خيس شود. اين كار به آويشن كمك مي كند تا طعم و بوي خود را به آب بدهد.در صورت تمايل، عسل يا شكر به دلخواه خود را به دمنوش اضافه كنيد و قاطي كنيد تا به خوبي مخلوط شوند.دمنوش آويشن را از قوري ريخته و در يك فنجان سرو كنيد.

نكته مهم : توصيه مي شود كه هر روز تنها يك يا دو فنجان از دمنوش آويشن مصرف كنيد، زيرا مصرف بيش از حد ممكن است به جاي كمك به سلامتي شما، ضرر برساند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۵۲:۳۰ توسط:ديجيتال سرو موضوع: نظرات (0)

خواص بي نظير غنچه گل محمدي!

گل محمدي (نام علمي: Rosa damascena) يكي از گياهان مشهور و پركاربرد در جهان است كه در مناطقي مانند خاورميانه و جنوب آسيا رشد كرده و در حال حاضر در سراسر جهان پرورش داده مي‌شود. غنچه‌هاي گل محمدي براي خواص دارويي، عطرسازي و طعم دهنده در مصارف مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرند.استفاده از گل محمدي در عطرسازي و صنايع عرقيجات به دليل عطر و بوي خوش‌بو و مطبوعي آن بسيار رايج است. عطرها و عرقيجات حاوي عطر و بوي گل محمدي معمولاً به عنوان عطرهاي گلي و رمانتيك شناخته مي‌شوند.با خريد غنچه گل محمدي از خواص بي نظير آن بهره مند شويد.

علاوه بر اين، استفاده از عرقيجات گل محمدي در آرايشي و بهداشتي نيز متداول است.استشمام عطر و بوي غنچه‌هاي گل محمدي اثرات مثبتي بر سلامت جسمي و روحي دارد. عطر گل محمدي به عنوان يك عامل آرامبخش و آنتي‌استرس معروف است و ممكن است به كاهش استرس و اضطراب كمك كند. همچنين، برخي مطالعات نشان داده‌اند كه استنشاق عطر گل محمدي مي‌تواند بهبود خواب، رفع افسردگي و افزايش انرژي را در افراد به اثر بردارد.

در آشپزي، گل محمدي به عنوان يك طعم دهنده و ادويه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در مناطق خاورميانه، هند و ايران، گل رز به عنوان طعم دهنده و ادويه بسيار محبوب استفاده مي‌شود. از غنچه‌ها و عرق گل محمدي در تهيه نوشيدني‌هايي مانند دوغ و شير نيز استفاده مي‌شود.يكي از ويژگي‌هاي مهم گل محمدي اين است كه مي‌تواند در مناطق سرد و خشك رشد كند و نياز كمتري به استفاده از آفت‌كش‌ها و سموم دارد. اين ويژگي باعث مي‌شود كيفيت غنچه‌هاي گل محمدي بسيار بالا باشد.به علاوه، كشت گل محمدي در برخي مناطق به عنوان يك منبع درآمد و شغل مهم محسوب مي‌شود.به طور خلاصه، گل محمدي با بوي خوش‌بو و طعم مطبوعش، علاوه بر استفاده در صنايع عطرسازي و عرق‌گيري، در آشپزي و نوشيدني‌ها، و همچنين براي بهبود سلامت جسمي و روحي، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

خريد غنچه گل محمدي

خواص غنچه گل محمدي
غنچه ي گل محمدي از دسته گياهان مشهور و پركاربردي است كه كاربردهاي مختلف ان مانند خواص دارويي، ادويه طعم دهنده و … باعث محبوب شدن اين گياه دارويي مشهور شده است.گل محمدي يكي از بهترين انواع گل ها از ديرباز تا اكنون بوده است به طوري كه عطر و بوي خوش غنچه ي گل محمدي علاوه بر استفاده ي ان در تهيه انواع نوشيدني ها مانند دوغ و شير و … در زمينه ي تهيه انواع عطرها و عرقيجات نيز كاربرد دارد.

استشمام عطر و بوي غنچه ي گل محمدي براي سلامت جسمي و روحي نيز كاربرد دارد.گل محمدي به عنوان يك طعم دهنده و ادويه در آشپزي شناخته ميشود.در خاورميانه هندي و ايراني از گل رز به عنوان يك طعم دهنده و ادويه محبوب استفاده ميشود.به دليل رويش غنچه گل محمدي در مناطق سرد و خشك تهيه ي ان بدون استفاده از آفت كش و سموم بوده و ازين جهت باعث بالا بودن كيفيت غنچه گل محمدي است.

گل محمدي همچنين با نام هاي ديگري مانند رز فرنگي، گل زنبقي، گل بنفشه اي و گل رستا نيز شناخته مي شود. اين گل در بسياري از مناطق جهان كشت مي شود و در طب سنتي نيز استفاده هاي مختلفي دارد. گل محمدي معمولا در باغ ها، پارك ها، فضاي باز و حتي در برخي مراسم هاي رسمي به عنوان گل زينتي استفاده مي شود.گل محمدي از گونه‌هاي گل رز است كه به دليل خواص آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

به علت شكل و رنگ زيباي آن، از اين گل در تزيينات، بوي تلخ و شيرين آن در صنعت عطرسازي و همچنين استفاده از اسانس آن در صنايع غذايي و داروسازي استفاده مي‌شود. غنچه گل محمدي در شهرهايي مانند كاشان قمصر شيراز كرمان اذربايجان و كرمانشاه توليد و برداشت ميشود.غنچه ي گل محمدي پس از برداشت بايد بلافاصله خشك شده و بايد دور از دسترس افتاب نگهداري شود.

غنچه گل محمدي
غنچه گل محمدي  با نام علمي نام علمي Rosa damascena ، يكي از انواع گل‌هاي سرخ (رز) است و نخستين بار در سرزمين كهن ايران كشت شده است. اغلب اين گل در مناطق مرتفع و خشك كاشت مي‌شود. يكي از ويژگي‌هاي بارز گل محمدي ايراني، عدم وجود آفات و مقاومت طبيعي آن در برابر بيماري‌ها است. اين گل به صورت ارگانيك و بدون استفاده از آفت كش‌ها يا سموم توليد مي‌شود كه باعث افزايش كيفيت بالاي آن مي‌شود.

گل محمدي از سال‌ها قبل در مناطق خشك و مرتفع ايران، مانند ارتفاعات بين 2 تا 3 هزار متر از سطح دريا و در شهرهاي اصفهان، كاشان، كرمان، كرمانشاه، فارس و آذربايجان شرقي كشت مي‌شود. ايران به عنوان يكي از توليدكنندگان اصلي غنچه گل محمدي در جهان شناخته مي‌شود.

يكي از دلايلي كه غنچه گل محمدي توليد شده در ايران جهاني محبوب است، علاوه بر كيفيت بالا و خواص آن، اين است كه ايران به دليل خشكي آب و هوا، شرايطي را براي رشد اين گل به صورت طبيعي و بدون استفاده از سموم فراهم مي‌كند. بنابراين، غنچه گل محمدي توليد شده در ايران، معمولاً بدون آفت است و از روش‌هاي ارگانيك كاشته مي‌شود.

اين باعث مي‌شود كه غنچه گل محمدي ايراني كيفيت بالاتري داشته باشد و خواص بيشتري را حفظ كند.غنچه گل محمدي خشك، در واقع غنچه‌هايي از گل محمدي هستند كه به طور خاص و در شرايط استانداردي خشك شده و رنگ و كيفيت خود را حفظ مي‌كنند. سپس اين غنچه‌هاي خشك براي استفاده در مصارف مختلف و بهره‌برداري از خواص بي‌نظير آن به فروش مي‌رسند.


نحوه برداشت غنچه گل محمدي
باز شدن گياه گل محمدي از اوايل ارديبهشت تا اوايل تير ادامه دارد و روند باز شدن آن در بازه ي 20 تا 30 روزه تكميل ميشود. برداشت گياه گل محمدي ميبايست به موقع انجام شده و با توجه به دوام يك روزه ي آن روند برداشت بايد به سرعت و با دقت انجام شود. روند برداشت گل محمدي ميبايست پيش از طلوع افتاب انجام شده و درصورتي كه در فرايند برداشت وقفه اي بيفتد باعث سفيد شدن رنگ غنچه و از بين رفتن ان ميشود.

با توجه به اينكه گل محمدي نهايتاً تا يك روز دوام دارد، عمل برداشت بايد به سرعت و با دقت انجام شود تا گل پس از برداشت حداكثر تا يك روز زمان داشته باشد تا استفاده شود. براي جلوگيري از سفيد شدن رنگ گل و ريختن آن، بايد برداشت گل محمدي در زمان مناسبي صورت گيرد، يعني قبل از طلوع آفتاب و در حالي كه هوا خنك است.

همچنين، پس از برداشت گل، بايد آن‌ها را در ظرفي با آب قرار داده و به سرعت به محل خشك كردن منتقل كرد تا از رطوبت و گرما جلوگيري شود.غنچه ي گل محمدي به عنوان يك خوشبو كننده ي هوا در قسمت هاي مختلف خانه مانند پذيرايي و آشپزخانه به كار ميرود. استفاده از غنچه ي گل محمدي به دليل خواص زياد دارويي و درماني ان براي استفاده در دمنوش كه به دمنوش هاي گل سرخ يا گل رز نيز بسيار پر كاربرد است .

غنچه گل محمدي به دليل طبع گرم آن در تهيه ماست ها و اضافه كردن چاشني به ان تهيه و پخت حلواها كيك ها نوشيدني ها شربت ها و نيز به كار ميرود. توليد غنچه گياه گل محمدي به صورت خشك و تازه ي آن باعث كيفيت بالاي آن است.اين گياه پركاربرد علاوه بر استفاده ي بسيار زياد ان در بازار داخلي سهم بالايي در بازارهاي خارجي مانند كشورهاي فرانسه تركيه و هند دارد .غنچه گل محمدي در ساير كشور ها مانند تونس بلغارستان نيز توليد ميشود.

خريد غنچه گل محمدي
خريد غنچه گل محمدي به دليل خواص بسيار زياد ان در زمينه ي هاي طبي مانند بهبود به عفونت هاي پوستي بهبود مشكلات قلبي عروقي تقويت قواي جنسي بهبود علايم تشنجي و خواص ارامبخش خوود از بهترين و محبوب ترين گياهان دارويي به شمار ميرود.

استفاده از غنچه گل محمدي به دليل خواص منحصر به فرد خود در مواردي مانند كمك به كاهش وزن و افزايش چربي سوزي بدن و سوخت ساز از دسته گياهاني است كه نوشيدن و مصرف ان براي افرادي كه قصد كاهش وزن دارد بسيار موثر است.خواص دارويي بي شمار اين محصول باعث ميزان بالاي محبوبيت ان و استفاده از ان در تهيه ي انواع شيريني ها دمنوش ها مرباها و محصولات غذايي است.

خواص غنچه گل محمدي
استفاده از غنچه ي گل محمدي به دليل خواص زير در درمان انواع اختلالات و بيماري ها مفيد است .در ادامه قصد دار داريم كه به كاربردهاي درماني غنچه گل محمدي بپردازيم .

كمك به بهبود علايم و دردهاي روده و معده
تقويت كننده سيستم ايمني بدن
از بين برنده ي چروك صورت و جوانسازي
بهبود اكنه و جوش هاي صورت
حاوي ويتامين هاي c،b
رفع يبوست و روان كننده ي روده
درمان سرماخوردگي
خواص ضد سرطاني
درمان استرس و فشار هاي رواني و عصبي
بهبود علايم بد خوابي و نشاط اور
بهبود درد دندان
خواص غنچه گل محمدي در دوران بارداري

غنچه خشك گل محمدي (Rose Damascena) در دوران بارداري به عنوان يك داروي گياهي مفيد محسوب ميشود. اين گل داراي ويتامين C بوده و مي‌تواند به تقويت سيستم ايمني بدن زنان باردار كمك كرده و مصرف دمنوش آن  به توليد كلاژن در بدن مادر و جنين كمك ميكند.گل سرخ (گل محمدي) در واقع داراي خواص متعددي است كه شامل ترميم زخم‌هاي واژن و سرويكس، كاهش درد رحم و درمان ورم رحم مي‌شود.

گل محمدي خشك باعث جذب بهتر آهن و كلسيم در بدن شده كه اين امر براي رشد جنين بسيار مفيد است. گياه گل محمدي داراي ويتامين E، سلنيوم، منيزيم، ويتامين‌هاي ب كمپلكس، منگنز و پتاسيم است كه باعث تقويت سيستم ايمني بدن مادر و جنين شده و از ابتلاي آنها به انواع بيماري‌ها جلوگيري ميكند.

درمان مشكلات گوارشي

غنچه گل محمدي براي تقويت معده و درمان مشكلات گوارشي بسيار مفيد است. اين گياه داراي خواصي است كه باعث بهبود عملكرد گوارش ميشود. يكي از خواص گل محمدي افزايش توليد صفراست كه اين امر به هضم بهتر چربي‌ها كمك مي‌كند. صفرا كمك به هضم و جذب چربي‌ها در معده و روده دارد و باعث مي‌شود مشكلات گوارشي كمتر شوند.مصرف غنچه گل محمدي باعث رشد باكتري‌هاي خوب در روده مي‌شود.

اين باكتري‌ها كمك به تعادل دروني ميكروبيوم روده و عملكرد بهتر گوارش دارند. در طب سنتي، غنچه گل محمدي براي درمان مشكلات گوارشي مانند اسهال، اسهال خوني، گرفتگي‌هاي معده و نفخ استفاده مي‌شده است. نوشيدني‌هاي تهيه شده از گلبرگ هاي گياه گل محمدي باعث تسكين دردهاي معده و تقويت عملكرد سيستم گوارشي ميشود.

ضد افسردگي و اضطراب

غنچه گل محمدي داراي خواص آرام‌بخش و ضداضطراب است و به كاهش استرس و اضطراب كمك ميكند. فرآورده‌هاي مختلف اين گياه دارويي، مانند دمنوش يا روغن گل محمدي، باعث بهبود علائم افسردگي، كاهش تپش قلب و احساس آرامش و آرامش ذهني ميشود.عطر گل محمدي همچنين براي آرام كردن ذهن و بدن بسيار مفيد است و باعث ايجاد سرخوشي و كاهش ناراحتي ميشود.

استفاده از اين گياه دارويي به عنوان يك راه‌حل طبيعي براي تسكين اعصاب محسوب شده و عوارض جانبي مرتبط با داروهاي شيميايي را ندارد.از غنچه گل محمدي براي توليد شربت‌هاي آرام‌بخش استفاده ميشود و روغن گل محمدي نيز معروف به خواص شادي‌بخش است و مصرف آن باعث كاهش افسردگي و اضطراب ميشود.

طبع گياه گل محمدي به طور كلي معتدل تا كمي سرد و خشك است. اين به معناي آن است كه اين گياه خواصي ضد صفرا و بلغم دارد و براي افرادي با مزاج سرد مفيد است. بخش‌هاي مختلف گل محمدي شامل برگ، گلبرگ و غنچه هستند و هر يك از اين بخش‌ها خواص دارويي متفاوتي دارند. به عنوان مثال، گلبرگ تازه گل محمدي خاصيت ملين دارد، در حالي كه گلبرگ خشك آن خواص قابضي دارد.

تقويت قلب

استفاده از غنچه گل محمدي همچنين براي تقويت قلب استفاده مي‌شود. اين گياه مي‌تواند در درمان تپش قلب، باز شدن دهانه عروق بسته قلبي، درمان پيرولاپس دريچه ميترال قلب و همچنين داراي خاصيت ضد اسپاسم باشد. همچنين، مصرف چاي گل محمدي مي‌تواند در بهبود دردهاي قاعدگي كمك كند و مي‌توان از گلاب يا روغن گل محمدي براي رفع ترشحات زنانه و درمان خونريزي شديد قاعدگي استفاده كرد.

خواص زيبايي و ترميم پوست

يكي از خواص مهم و معروف گل سرخ نيز در حوزه سلامت و زيبايي پوست است. اين گياه داراي خاصيت ضد التهاب و خنك كننده براي پوست است. استفاده از انواع ماسك‌هاي گل سرخ در شادابي و ترميم پوست، كاهش چين و چروك تاثير زيادي دارد همچنين، ضماد غنچه گل سرخ در درمان اگزما، زگيل، جاي سوختگي و تسكين درد سوختگي نيز مفيد است.

استفاده از گرده خشك غنچه گل سرخ به همراه گياه دارويي مُورد، نيز مي‌تواند در رفع بوي بد عرق كمك كند. پاشيدن گرده خشك گل سرخ بر روي زخم‌هاي عميق مي‌تواند باعث بند آمدن خونريزي و بهبود جاي زخم شود.در ضمن، برخي از خواص ديگر گل سرخ شامل كاهش چربي بدن، درمان بيماري‌هاي غدد درون‌ريز، كمك به هضم غذا، بهبود گردش خون، محافظت از معده و كبد، پاكسازي كبد و كيسه صفرا، و بهبود ترشح مايع صفراوي مي‌شود.

روش هاي مصرف غنچه گل محمدي
غنچه گل محمدي را ميتوان هم به صورت جوشانده و هم به همراه چاي مصرف كرد.براي استفاده از دمنوش غنچه گل محمدي ابتدا بايد چند عدد غنچه ي گل محمدي را در اب جوش ريخته و پس از دم كشيدن ان دمنوش گل محمدي را با عسل مصرف كنيد.استفاده از عنچه ي گل محمدي در چاي به همراه دارچين زنجبيل زعفران گل گاوزبان و رزماري باعث بهبود طعم و افزايش خواص ان ميشود.استفاده ي زياد و بي رويه از غنچه گل محمدي ممكن است كه باعث تشديد علايم خواب الودگي و گوارشي شود.

ويتامين هاي غنچه گل محمدي
غنچه گل محمدي به عنوان يك گياه طبي ، يك منبع غني از ويتامين هاي ضروري محسوب ميشود. غنچه گل محمدي داراي ويتامين‌هاي مختلفي است كه عبارتند از:

ويتامين C: گل محمدي حاوي مقدار قابل توجهي از ويتامين C است كه براي سلامتي پوست و سيستم ايمني بدن بسيار مفيد است.
ويتامين A: اين ويتامين حاوي خواص ضداكسيداني قوي است و به عنوان يك آنتي‌اكسيدان طبيعي عمل مي‌كند. همچنين براي بهبود سلامتي چشم‌ها و پوست نيز مفيد است.
ويتامين B1 (تيامين): ويتامين ب1 در افزايش سطح انرژي بدن و حفظ سلامتي سيستم عصبي بسيار مؤثر است.
ويتامين B2 (ريبوفلاوين): ويتامين ب2 در سلامتي پوست و چشم‌ها و بهبود عملكرد مغز و عصب‌ها بسيار مفيد است.
ويتامين B3 (نياسين): اين ويتامين به عنوان يك آنتي‌اكسيدان طبيعي عمل مي‌كند و در كاهش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي، درمان اختلالات پوستي و بهبود عملكرد مغز و عصب‌ها مؤثر است.
ويتامين B6: ويتامين ب6 به عنوان يك ماده مؤثر در افزايش سطح انرژي بدن و بهبود عملكرد سيستم ايمني و سلامتي پوست و موها شناخته شده است.
ويتامين E: اين ويتامين به عنوان يك آنتي‌اكسيدان طبيعي عمل مي‌كند و براي بهبود سلامتي پوست و پيشگيري از آسيب‌هاي ناشي از عوامل محيطي مانند آفت‌كش‌ها و اشعه مضر خورشيد بسيار مؤثر است.
تركيبات غنچه گل محمدي
غنچه گل محمدي حاوي ويتامين‌هاي A، C و B مي‌باشد. ويتامين A يك آنتي‌اكسيدان قوي است كه براي حفظ سلامت پوست، بينايي، سيستم ايمني و رشد سلولي ضروري است. ويتامين C يك آنتي‌اكسيدان ديگر است كه براي حفظ سلامت سلول‌ها، سيستم ايمني، جذب آهن و توليد كلاژن ضروري است. همچنين، ويتامين B مي‌تواند در تنظيم متابوليسم و افزايش سطح انرژي كمك كند.

غنچه گل محمدي حاوي مقادير زيادي از مواد معدني مختلف است كه شامل كلسيم، منيزيم، پتاسيم، سديم، فسفر، آهن، روي، مس و منگنز است. اين مواد معدني براي حفظ سلامت استخوان‌ها، افزايش قدرت عضلات و عملكرد قلبي، بهبود فعاليت عصبي و همچنين تنظيم فعاليت سلول‌هاي بدن بسيار مفيد هستند.

قيمت غنچه گل محمدي
قيمت غنچه گل محمدي بر اساس مواردي مانند كيفيت شكل ظاهري عطر و بو و رنگ آن بستگي دارد.غنچه ي گل محمدي در صورتي كه اندازه ي ان درشت تر بوده و رنگ قرمز آن پر رنگ تر باشد با كيفيت تر از انواع ديگر است.
غنچه گل سرخ معمولا به شكل عمده به فروش مي‌رسد؛

اين محصول معمولا در بسته‌بندي‌هاي 8 يا 10 كيلويي به دست مصرف‌كنندگان مي‌رسند، قيمت اين بسته‌بندي‌ها به نسبت كيفيت محصول متفاوت است. تفاوت قيمت متناسب با موقعيت جغرافيايي محصول نيز تغيير مي‌كند به عنوان مثال غنچه گل محمدي لاله‌زار كرمان به دليل كيفيت بالا از قيمت بيشتري برخوردار است.

غنچه گل محمدي در صورتي كه رنگ آن نزديك به رنگ زرد باشد نشان دهنده كيفيت پايين و كهنه بودن است.فروش غنچه گل محمدي به صورت گلاب اب در كنار شكل خشك شده ي گل هاي اين محصول از محصولات بسيار پر مصرفي است كه در سراسر ايران متقاضيان زيادي دارد.در اين بخش قصد داريم تا به بررسي قيمت غنچه گل محمدي در وزن هاي مختلف آن بپردازيم:

در ادامه قصد داريم تا به بررسي قيمت غنچه گل محمدي بپردازيم:

خريد عمده غنچه گل محمدي
خريد عمده ي غنچه ي گل محمدي به دليل افزايش تقاضا براي تهيه ان معمولا به صورت كيلويي و در بسته بندي هاي مختلف عرضه ميشود. كيفيت در نوع بسته بندي از جمله مواردي است كه باعث تفاوت قيمت خريد غنچه گل محمدي به صورت عمده ميشود.غنچه گل محمدي به دليل شكل برداشت ان در مناطقي كه داراي خاك حاصل خيز است به عمل مي ايد.مشتريان بعد از خريد عمده غنچه گل محمدي ميتوانند اين گياه را پس از دريافت در منزل خشك كرده و استفاده كنند.

شرايط نگهداري اين گياه و دماي محيط نگهداري ان از جمله عواملي است كه باعث حفظ كيفيت غنچه ي گل محمدي ميشود .دماي محيط نگهداري غنچه گل محمدي بايد در محدوده ي 15 تا 20 درجه سانتي گراد باشد افزايش دماي و كاهش زياد دماي محيط نگهداري ان ميتواند باعث كاهش كيفيت عطر و طعم غنچه ي گل محمدي شود.نگهداري اين محصول در سايه و قرار نگرفتن ان در معرض مستقيم نور خورشيد از عواملي مهمي است كه در حفظ كيفيت ان نقش دارد.

تفاوت قيمت خريد غنچه ي گل محمدي بسته به موقعيت جغرافياي عرضه ي ان از جمله مواردي است كه در تعيين قيمت اين محصول نقش دارد .غنچه گل محمدي در شهر كرمان به دليل بالا بودن كيفيت اين محصول نسبت به انواع ديگران قيمت بالاتري دارد.براي خريد عمده غنچه ي گل محمدي و اطلاع از قيمت خريد آن ميتوانيد با مراجعه به سايت هايار اين محصول را با كيفيت اعلا و بسته بندي مناسب در كمترين زمان دريافت كنيد.

مجموعه هايار طب به عنوان مجموعه ي فعال در زمينه ي كشاورزي انواع غنچه گل محمدي و گلاب ان را با بهترين كيفيت و قيمت مناسب در بسته بندي هاي با كيفيت عرضه ميكند.براي اطلاع از قيمت خريد غنچه گل محمدي و خريد آن به صورت عمده وارد فروشگاه هايار طب  شده و با ثبت سفارش خود اين محصول محبوب را در بسته بندي هاي با كيفيت و اندازه هاي مختلف دريافت كنيد.

همچنين ميتوانيد براي خريد عمده غنچه گل محمدي با پشتيباني سايت تماس گرفته و از راهنمايي كارشناسان ما استفاده كنيد.

شماره تماس:09138105191
آدرس: اصفهان، چادگان، روستاي علي عرب، خيابان نور، كوچه شيخ مفيد، پلاك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۸:۴۷ توسط:ديجيتال سرو موضوع: نظرات (0)

خواص بي نظير زيره سبز كه هرگز نميدانستيد!

زيره سبز با نام علمي L. Cuminum cyminum (ال. كومينوم سمينوم)، از پرطرفدارترين ادويه ها از گونه نعناهاست كه براي تهيه انواع غذاها فست فودها سوپ ها به عنوان يك ادويه و طعم دهنده مورد استفاده قرار ميگيرد.زير سبز داراي دو گونه سياه و سبزه است كه در كشورهاي مختلفي مانند ايران هند سوريه تهيه و برداشت ميشود.زيره سبز يك گياه دارويي محبوب است كه در بسياري از كشورها براي استفاده در طب سنتي و درمان بيماري‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.دانه‌هاي زيره سبز داراي بو و طعم مطبوعي هستند و به عنوان يك ادويه در تهيه غذاهاي مختلف، به ويژه غذاهاي هندي، مصرف مي‌شوند. با خريد زيره سبز از خواص بي نظير اين گياه دارويي استفاده كنيد.

خريد زيره سبز

همچنين، به عنوان يك گياه دارويي، زيره سبز در درمان بيماري‌هاي مختلف نيز استفاده مي‌شود. از جمله خواص و كاربردهاي زيره سبز در درمان بيماري‌ها مي‌توان به خواص ضد التهابي، ضد ميكروبي، ضد اسپاسموتيك، ضد اكسيداني و تقويت كننده سيستم ايمني بدن اشاره كرد.به همين دليل، در درمان بيماري‌هاي گوناگون از جمله عفونت‌هاي باكتريايي، سينوزيت، آسم، التهاب مفاصل، ديابت، كم خوني، اضطراب و افسردگي، برخي نوع‌هاي سرطان و … مفيد استفاده مي‌شود.استفاده از اين گياه دارويي به دليل خواص زياد در آن مانند فيبر پروتئين در درمان بسياري از مشكلات و اختلالات جسمي مانند آسم بهبود مشكلات تنفسي افزايش ميل جنسي بهبود گردش خون درمان بيماري هاي گوارشي استفاده ميشود. 

انواع زيره

تفاوت زير سبز و سياه در رنگ و عطر آن است. رنگ زيره سبز همانطور كه از اسم آن مشخص است به رنگ سبز روشن است و در مقايسه با زير سياه از عطر و بوي كمتري برخوردار است.فصل برداشت زيره سبز در فصل بهار و تابستان است و به دليل عرضه ي بالاي اين محصول در اين دو فصل قيمت آن نيز كاهش ميبابد.

اين گياه به عنوان محصول صادراتي و مهم كشاورزي ايران شناخته مي‌شود و طرفداران بيشماري در سراسر جهان دارد. بهترين زيره سبز كشور مربوط به استان خراسان و شهر سبزوار است. با توجه به افزايش تقاضا و كاهش محصول در نيمه دوم سال، پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت زيره سبز با افزايش مواجه شود؛

بنابراين اگر به دنبال خريد زيره سبز مرغوب و درجه يك با قيمت مناسب هستيد، پيشنهاد مي‌كنيم هرچه سريع‌تر به تهيه محصول از مراكز معتبر و مجاز محصولات گياهي و عطاري‌ها چون بازرگاني گياهينه اقدام كنيد. گياهينه انواع ادويه‌جات و خشكبار چون زيره سبز را در بسته‌بندي‌هاي متنوع به صورت عمده و جزئي به سراسر كشور ارسال مي‌كند.

زيره سبز

زيره سبز داراي برگ هاي شبيه به برگ پياز است كه بر روي شاخه ها به صورت رو به رو رشد مي كنند. گل هاي زيره سبز نيز به صورت گلبرگ هاي سفيد رنگ و خوشبو هستند و در كرانه هاي شاخه ها و به دور از برگ ها قرار مي گيرند. پس از گلدهي، ميوه هاي زيره سبز به شكل مشابه يك هل تشكيل مي شوند كه حاوي دو بخش است.

بخش بيروني ميوه حاوي روغن طبيعي زيره سبز است و بخش داخلي ميوه نيز دانه هايي را كه در آشپزي استفاده مي شود، شامل مي شود.در آشپزي، زيره سبز به عنوان يك ادويه در انواع غذاها، نوشيدني ها و خوراكي هايي مانند پلو، قرمه سبزي، خورشت ها و سس ها استفاده مي شود. همچنين، روغن زيره سبز نيز در برخي از غذاهايي مانند سالادها، سس ها و مرغ تركيبي به كار مي رود.

در پزشكي سنتي، زيره سبز به عنوان يك داروي طبيعي براي درمان بيماري هاي مختلف استفاده مي شود، از جمله عفونت هاي تنفسي، دردهاي مفصلي، بيماري هاي پوستي و همچنين به عنوان يك مسكن طبيعي و ضد التهابي.زيره سبز به عنوان يك ادويه در آشپزي ايراني، هندي، پاكستاني و خاورميانه به كار مي رود. آن را مي توان در انواع غذاهاي گوشتي، مرغ، سبزيجات، نان، حلوا و غذاهاي دريايي به كار برد.

مشخصات زيره سبز

زيره سبز يك گياه دانه‌دار معطر است كه داراي دو نوع زيره سبز و زيره سياه است. زيره سياه به زيره ايراني نيز معروف است. اين گياه شبيه به بوته‌هاي هويج است و برگ‌هاي آن به طول 20 تا 30 سانتيمتر مي‌رسد و ارتفاع آن حدود 50 سانتيمتر است. ميوه زيره به اندازه دو ميليمتر و شكل هلالي داراي 5 خط برجسته است. زيره بيشترين رشد را در شهر كرمان در ايران دارد و بهترين و مرغوب‌ترين زيره مربوط به شهرستان بافت در استان كرمان است كه به صورت خودرو رشد مي‌كند.


زيره سبز داراي مواد معطر، اسانس (كه در اثر ماندن ابتدا به رنگ زرد و سپس قهوه‌اي مي‌شود)، روغن فرار، رزين، موسيلاژ، روغن ثابت، املاح معدني، تانن و ويتامين‌هاي آ و ث است. زيره سبز به عنوان يكي از اجزاي اصلي در پودرهاي كاري و چيلي استفاده مي‌شود و در محصولات غذايي تجاري به عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار مي‌گيرد.مقدار توصيه شده ي مصرف زيره سبز به عنوان يك مكمل گياهي بين 300 تا 600 ميلي‌گرم در روز است.

اين مقدار به عنوان يك ميزان متوسط براي مصرف روزانه است و ممكن است بسته به نياز فرد و نوع غذاهايي كه استفاده مي‌كنيد، تغيير كند.زيره سبز مي‌تواند بهترين ميزان طعم دهي را در انواع غذاها مانند سوپ، خورش، سالاد، تاكو و برنج فراهم كند. زيره سبز به دليل طبع گرم آن، در رفع سردي برنج نيز استفاده مي‌شود.علاوه بر آن، مي‌توان دانه‌هاي زيره سبز را براي تهيه چاي و دمنوش، توليد روغن زيره سبز و تهيه عرق زيره سبز استفاده كرد.

همچنين، در غذاهايي مانند كنسرو ماهي، پاستا و سس هاي سبزيجات نيز به عنوان ادويه به كار مي رود.از نظر پزشكي سنتي، زيره سبز خواص ضد التهابي، ضد سرفه و كاهش دهنده درد را داراست. همچنين، زيره سبز مي تواند به عنوان يك درمان طبيعي براي برخي از مشكلات پوستي و چشمي نيز مورد استفاده قرار گيرد.بله، درست است كه زيره سبز در جنوب آسيا ،شمال آفريقا ،مكزيك ،شيلي و چين رشد مي كند و به بسياري از كشورها صادر مي شود.

اين گياه داراي مقاومت بالا در برابر خشكسالي و گرما است و زمان رشد آن حدود 100 تا 120 روز است.در ضمن، محدوده دماي مطلوب براي رشد آن بين 25 تا 30 درجه سانتيگراد است.در 100 گرم دانه هاي زيره سبز، حدود 20 گرم چربي وجود دارد كه بيشتر آن‌ها چربي هاي غير اشباع شده هستند.

مواد مغذي موجود در زيره سبز
مواد مغذي موجود در يك قاشق غذاخوري (حدود 2.1 گرم) زيره سبز عبارتند از:

كالري: 22
پروتئين: 1 گرم
كربوهيدرات: 3 گرم
قند: صفر گرم
چربي: 1 گرم
كلسترول: صفر گرم
سديم: 10 ميلي‌گرم
فيبر رژيمي: 1 گرم
آهن: 4 ميلي‌گرم (22 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
كلسيم: 56 ميلي‌گرم (6 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
فسفر: 30 ميلي‌گرم (3 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
پتاسيم: 107 ميلي‌گرم (3 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
منيزيم: 22 ميلي‌گرم (5 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
روي: 0.3 ميلي‌گرم (2 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
مس: 0.1 ميلي‌گرم (3 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
تيامين (ويتامين B1): 0.1 ميلي‌گرم (1 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
نياسين (ويتامين B3): 0.3 ميلي‌گرم (1 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
ويتامين آ (A): 76 واحد بين‌المللي (2 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
ويتامين سي (C): 0.5 ميلي‌گرم (1 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
ويتامين اي (E): 0.2 ميلي‌گرم (1 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
ريبوفلاوين (ويتامين B2): 0.1 ميلي‌گرم (1 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
منگنز: 0.2 ميلي‌گرم (10 درصد مقدار روزانه توصيه شده)
قيمت زيره سبز
زيره سبز به عنوان يكي از مهم ترين محصولات كشاورزي و محصول صادراتي در ايران به حساب مي ايد. اين گياه پر طرفدار به دليل خواص درماني آن در سراسر دنيا طرفدار زيادي دارد. عمده دليل تعيين قيمت زير سبز به ميزان عرضه ي اين محصول و افزايش تقاضا براي خريد زيره سبز بستگي دارد.عدم تطابق ميزان عرضه و تقاضا يكي از عوامل مهم افزايش قيمت زير سبز است. به دليل عرضه كم زير سبز در فصل هاي پاييز و زمستان و افزايش تقاضا براي خريد زيره سبز اين گياه طبي با افزايش قيمت مواجه ميشود.

ميزان توليد سالانه اين گياه طبي از عوامل ديگري است كه در افزايش و تعيين قيمت زيره سبز نقش دارد .از ديگر عوامل مهم در قيمت خريد زير سبز عواملي مانند افزايش قيمت ارز افزايش تورم هزينه هاي مربوط به برداشت نگه داري انبار و عرضه ي آن است. بهترين روش اطلاع از قيمت عمده زير سبز مراجعه به بخش فروشگاه خريد محصولات گياهي در سايت هايار است. با مراجعه به بخش مربوط به خريد عمده زير سبز از قيمت اين محصول به صورت تكي و عمده مطلع شويد.

خريد زيره سبز

اگر به دنبال خريد عمده زير سبز با كيفيت اعلا و قيمت ارزان هستين توصيه ميكنيم كه با ثبت سفارش خريد در سايت هايار اين محصول طبي را با ارزان ترين و بهترين كيفيت دريافت كنيد.براي خريد عمده زير سبز ، با شماره پشتيباني سايت تماس گرفته و زيره سبز را به صورت عمده در بسته بندي هاي مختلف،  به صورت مستقيم از سراسر ايران سفارش دهيد.

قيمت زيره سبز به دليل برداشت اين محصول در استان كرمان و كيفيت بالاي آن معمولا بيشتر از مناطق ديگر است. خريد عمده زيره سبز به دليل نبود هزينه هاي بسته بندي به صورت فله اي قيمت كمتري نسبت به محصول بسته بندي شده ي آن دارد.افزايش ميزان حجم صادرات اين گياه به دليل نواسانات ارز قيمت زيره سبز در سال 1401 را با افزايش قيمت مواجه كرد.

كمبود ميزان بارش سالانه به دليل كاهش عرضه ي اين محصول از عوامل مهمي است كه در كنار عوامل ديگر باعث افزايش قيمت زير سبز ميشود.كيفيت مرغوبيت اندازه عطر و طعم از ديگر فاكتورهاي مهمي است كه در تعيين و افزايش قيمت زيره سبز موثر است..زير سبز علاوه بر شكل برداشت آن به صورت طبيعي به شكل پرورشي نيز توليد ميشود.تفاوت در نوع برداشت و توليد اين گياه نيز از ديگر عواملي است كه قيمت زير سبز را افزايش ميدهد .

زيره سبز هندي در مقايسه با زيره سبز ايراني مرغوبيت و كيفيت پايين تري دارد .توجه به نوع منطقه توليد شده ي اين گياه در هنگام خريد زيره سبز از مواردي است كه بايد به آن توجه داشت زيره سبز مرغوب بايد كاملا خالص و دست چين شده باشد .نداشتن مواد زايد مانند چوب ساقه كاه درشت بودن يا ريز بودن زيره سبز از موارد مهم در هنگام خريد زيره سبز است

خريد زيره سبز براي خواص درماني
در يك مقدار 100 گرمي دانه هاي زيره سبز ارزش غذايي به شرح زير وجود دارد:

  آهن
منگنز
پتاسيم
كلسيم
منيزيم
روي
مس
ريبوفلاوين
فسفر
نياسين
تيامين
ويتامين‌هاي:

A
C
E
K
B6
 زيره سبز و درمان بيماري
زيره سبز يك گياه دارويي است كه در طب سنتي براي درمان بسياري از بيماري‌ها استفاده مي‌شود و داراي خواص زير است:

ضد عفوني كننده: تركيبات زيره سبز داراي خواص ضد باكتري و ضد قارچي هستند كه مي‌تواند در درمان عفونت‌هاي مختلف بدن مانند عفونت‌هاي ادراري و گوش مفيد باشد.
تقويت سيستم ايمني: زيره سبز مي‌تواند به تقويت سيستم ايمني كمك كند و به دفاع بدن در برابر بيماري‌ها و عفونت‌ها كمك كند.
ضد افسردگي: تحقيقات نشان داده است كه زيره سبز مي‌تواند در كاهش افسردگي و اضطراب مفيد باشد و به بهبود خلق و خو مانند محسن‌كننده وضعيت روحي و اعصاب كمك كند.
تسكين دهنده سردرد: تحقيقات نشان داده است كه زيره سبز مي‌تواند در كاهش سردردهاي مختلف مانند سردرد‌هاي ميگرني مفيد باشد.
كاهش دهنده قند خون: تحقيقات نشان داده است كه زيره سبز مي‌تواند به كاهش قند خون در بيماران ديابتي كمك كند.
با اين حال، قبل از استفاده از زيره سبز براي درمان بيماري خاصي، بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد و از رعايت دوز و نحوه مصرف آن اطمينان حاصل كنيد.
درمان با زيره سبز
زيره سبز يك گياه دارويي است كه در درمان بسياري از بيماري‌ها و مشكلات سلامتي مفيد است. در زير به برخي از استفاده‌هاي زيره سبز در درمان بيماري‌هاي مختلف اشاره شده است:

سينوزيت: استفاده از زيره سبز به عنوان يك داروي ضد التهاب مي‌تواند در درمان سينوزيت ( التهاب لايه‌هاي دروني بيني) مفيد باشد. براي استفاده از زيره سبز درماني، مي‌توانيد يك قاشق چايخوري از پودر زيره سبز را با آب يا عسل مخلوط كرده و مصرف كنيد.
آسم: تحقيقات نشان داده است كه زيره سبز مي‌تواند در بهبود علائم آسم مفيد باشد. شما مي‌توانيد از كپسول‌هاي زيره سبز يا يكي از محصولات ديگري كه شامل اين گياه دارويي هستند، استفاده كنيد.
التهاب مفاصل: زيره سبز مي‌تواند در كاهش التهاب مفاصل و بهبود درد و سفتي مفاصل مفيد باشد. براي استفاده از زيره سبز در درمان التهاب مفاصل، مي‌توانيد از روغن زيره سبز استفاده كنيد و آن را به مناطق دردناك ماليد يا آن را به عنوان افزودني در غذاهاي خود به كار ببريد.
سرطان: تحقيقاتي نشان داده‌اند كه برخي تركيبات زيره سبز، مي‌توانند در كاهش خطر ابتلا به برخي از نوع‌هاي سرطان مانند سرطان سينه، سرطان كبد و ساير نوع‌هاي سرطان مفيد باشد. با اين حال، براي استفاده درماني از زيره سبز براي سرطان، بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد.
خواص ضد سرطاني زيره سبز
تحقيقات نشان داده است كه زيره سبز داراي خواص ضد سرطاني است. بررسي‌هايي نشان داده‌اند كه تركيباتي كه در زيره سبز يافت مي‌شود، مي‌توانند به عنوان آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي عمل كنند و از فرايند اكسيداسيون سلولي جلوگيري كنند. اين تركيبات شامل فلاوونوئيدها، فنل‌ها، تانن‌ها و ترپنوئيدها مي‌شوند.

همچنين، برخي مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف زيره سبز مي‌تواند به كاهش خطر بروز برخي نوع سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان پروستات كمك كند. به علاوه، مصرف زيره سبز ممكن است باعث تحريك سيستم ايمني بدن شده و با افزايش فعاليت سلول‌هاي ايمني، به مبارزه با سلول‌هاي سرطاني كمك كند.

ويتامين هاي زيره سبز

يك قاشق زيره سبز داراي ويتامين ها و تركيبات معدني مانند» 9 گرم پروتئين، 7 گرم فيبر غذايي، ويتامين B، ويتامين E، چندين مواد معدني از جمله آهن، منيزيم و منگنز و همچنين حاوي اسيد پتروزلينيك است. بنابراين، دانه هاي زيره سبز مي‌توانند به عنوان يك منبع غذايي مفيد و متنوع در برنامه غذايي ما مطرح شوند.

زيره سبز به دليل داشتن تركيبات فيتوشيميايي مانند فلاوونوئيدها، تانين‌ها، فنول‌ها، اسيدهاي آلي و اسانس‌هاي مختلف، به عنوان يك گياه دارويي مفيد شناخته شده است كه خواص درماني و پيشگيري‌اي براي بسياري از بيماري‌ها دارد.

خواص بي نظير زيره سبز

زيره سبز به عنوان يكي از محصولات طبي گياهي داراي خواص زيادي است كه در ادامه قصد داريم به بررسي برخي از اين خواص بپردازيم .برخي از خواص ديگر زيره سبز عبارتند از:

ضد التهاب و ضد عفوني كننده
كاهش دهنده سطح كلسترول خون
جلوگيري از سرطان و تحريك سيستم ايمني بدن براي مبارزه با سرطان
كمك به كاهش علائم آرتروز و التهاب مفاصل
كاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي و عروقي
بهبود عملكرد مغز و حافظه
كمك به كنترل ديابت و مقاومت به انسولين
كاهش درد و التهاب دستگاه گوارش
كاهش خطر بروز بيماري هاي نوروتوكسينيك
ضد اضطراب و افسردگي
هموروئيد

زيره سبز به عنوان يك راهكار طبيعي در درمان هموروئيد يا يبوست مفيداست. فيبر بالاي موجود در زيره سبز  باعث بهبود فرايند هضم شده و  سيستم گوارش را تحريك ميكند. اين امر باعث كاهش فشار روي رگهاي انس و ركتوم مي‌شود كه باعث كاهش تورم، درد و خونريزي ناشي از هموروئيد ميشود.

ضد نفخ

زيره سبز داراي خواص ضد قارچ و ضد ميكروبي است كه مي‌تواند در درمان عفونت‌هاي ناشي از هموروئيد مفيد باشد.استفاده از زيره سبز مي‌تواند به هضم غذا كمك كند و باعث جلوگيري از تشكيل گاز در دستگاه گوارش ميشود. اين خاصيت مي‌تواند در كاهش نفخ شكم كه ممكن است باعث درد شكم و فشار شكمي شود، بسيار مفيد باشد.

كاهش وزن

زيره با افزايش سرعت متابوليسم و بهبود هضم مي‌تواند به سوزاندن سريع‌تر كالري‌ها در بدن كمك كند. با داشتن يك سيستم گوارشي سالم و متابوليسم سريع، وزن بدن به طور طبيعي كاهش مي‌يابد.تيموكينون، ماده فعال موجود در زيره، داراي خواص ضد اكسيداني و ضد التهابي است كه باعث كاهش توده چربي بدن ميشود. اين ماده مانع ايجاد راديكال‌هاي آزاد شده و باعث تميز شدن سموم بدن ميشود. زيره سبز با كمك به سلول‌هاي بدن براي پاسخ به انسولين و گلوكز، ميزان قند خون را كنترل مي‌كند.

روش تهيه عرق زيره سبز
عرق زيره سبز يكي از فراورده هاي زيره سبز است كه مصرف آن براي تقويت سيستم ايمني و افزايش متابوليسم بدن تاثير چشمگيري دارد. تهيه عرق زيره سبز  شامل مراحل زير است:

تقطير: در اين مرحله، تخم زيره سبز به وسيله بخار آب تقطير مي‌شود. بخار آب با فشار روي تخم زيره سبز عبور مي‌كند و مواد معطر و درماني آن را از آن استحصال مي‌كند.
تبخير آب: پس از تقطير، بخار آب همراه با مواد معطر و درماني زيره سبز به صورت مايع (عرق) تبخير مي‌شود. در اين مرحله، آب تبخير مي‌شود و مواد فعال گياه در عرق تركيب مي‌شوند.
سرد كردن بخار: مايع حاصل از تبخير بخار به مرور زمان سرد مي‌شود تا به حالت مايع خنك برگردد.
تقطير صنعتي يا سنتي: در مرحله نهايي، تقطير عرق زيره سبز به صورت صنعتي يا سنتي انجام مي‌شود. اين فرآيند با استفاده از دستگاه‌هاي تقطير صنعتي يا با روش سنتي انجام مي‌شود تا مواد معطر و درماني زيره سبز به طور كامل استحصال شوند.
قيمت زيره سبز
در اين بخش قصد داريم تا به بررسي قيمت زيره سبز در وزن مختلف بپردازيم:

خريد عمده زيره سبز

خريد زيره سبز به دليل دارا بودن انواع مواد و ويتامين هاي اساسي براي بدن مانند ويتامين بي اي منيزيم اهن پروتئين فيبر و ساير مواد مورد نياز بدن در بهبود و كاهش اختلالات جسمي مانند درمان نفخ شكم درد قاعدگي كمك به كاهش وزن افزايش خون رساني به بدن تنظيم و تقويت سيستم ايمني كمك به هضم غذا ايمني بدن  نقش مهمي دارد.

مصرف زياد زير سبز در كنار خواص درماني زياد آن مضر بوده و باعث ايجاد اسيب در كبد كليه و آلرژي در افراد ميشود.

سايت هايار طب به عنوان يكي از فعال ترين مجموعه ها در زمينه ي توليد و عرضه ي محصولات گياهي و كشاورزي مرغوب ترين و بهترين نوع زيره سبز را در اختيار متقاضيان عزيز قرار داده است.براي خريد عمده زير سبز يا نوع بسته اي آن وارد سايت هايار شده و سفارش خود را ثبت كنيد.

همچنين ميتوانيد براي اطلاع از قيمت عمده زير سبز از فروشگاه هايار استعلام قيمت بگيريد. با ثبت سفارش خريد زيره سبز اين گياه را به شكل مرغوب و ارزان ترين قيمت در كوتاه ترين زمان دريافت كنيد.

شماره تماس:09138105191
آدرس: اصفهان، چادگان، روستاي علي عرب، خيابان نور، كوچه شيخ مفيد، پلاك

سوالات متداول


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۳:۴۸ توسط:ديجيتال سرو موضوع: نظرات (0)